Bannermanagement plug-in WordPress

WordPress is van oorsprong hét weblog systeem bij uitstek. Door het sociale karakter van WordPress (regelmatig terugkerende bezoekers en de mogelijkheid om te reageren op berichten) zijn dergelijke websites zeer interessant voor adverteerders.
De oudste manier om te adverteren op websites is middels banners. Voor WordPress is er een zeer complete plug-in beschikbaar, die WordPress websites voorziet van een efficiënt bannermanagement systeem. Genaamd WP Bannerize.

WP Bannerize biedt de mogelijkheid om banners te uploaden in verschillende categorieën (groups). Deze categorieën gebruik je om de verschillende type banners (half-banner, skyscraper, etc…) in onder te brengen. Deze banner kun je vervolgens hard-coded in templates van je WordPress theme plaatsen, of middels shortcodes bij specifieke pagina’s.
WP bannerize houdt bij hoe vaak een banner is getoond, hoe vaak er op is geklikt en hoe hoog de CTR (Click Through Rate) is. Tevens kun je de duur van de publicatie (tot op het uur nauwkeurig) bepalen, waarbij WP Bannerize ook de mogelijkheid biedt een advertentie eerder offline te halen als het aantal clicks is overschreden.

WP Bannerize ondersteunt zowel afbeeldingen (JPG, JPEG of (animated-)GIF) als Flash-banners. Waarbij er zowel Flash-banners met een hard-coded URL als Flash-banners met clickTags te plaatsen zijn. Flash banners die gemaakt zijn volgens de zgn. MFAA (Macromedia Flash Advertising Alliance) richtlijnen (meer informatie) zijn dus altijd te plaatsen mbv. deze plug-in.
Daarbij biedt WP Bannerize ook de mogelijkheid om HTML weer te geven. Dit kan een HTML-banner zijn, maar bijvoorbeeld ook YouTube video of iframe. Hierdoor is het dus ook mogelijk om advertenties bij WordPress berichten te tonen. Maximimale flexibiliteit voor zowel de adverteerder als website eigenaar.

WP-bannerize is gratis en wordt regelmatig voorzien van updates en is hier te downloaden. Mocht u hulp nodig hebben bij het implementeren van deze plug-in in uw website, op zoek zijn naar een partij die (Flash)banners voor u kan ontwerpen of programmeren, neem dan contact met ons op.

WP-Bannerize hebben wij onder andere geïmplementeerd in de website van Winq, die we vorig jaar hebben gelanceerd.

Voor Winq hebben we een korte handleiding opgeleverd, waarin duidelijk is hoe flexibel het systeem is:

Aanleverspecificaties banners

Plaatjes banner


 
[wp-bannerize group=”half-banner” limit=”1″ random=”1″]

Bestandsformaat

  • .JPG/.JPEG
  • .GIF

Afmetingen

  • 728×90 (leaderboard)
  • 234×60 (half-banner)
  • 160×200 (skyscraper)
  • 120×600 (roll-up)

Benodigdheden adverteerder

  • De banner in juiste bestandstype (.jpeg, .jpg, .gif) in het juiste formaat (728×90, 234×60, 160×200, 120×600)
  • Internet adres waar de banner heen moet linken (http://www.website.com)

Implementatie WP-bannerize

  • Lokaal gehost (1 handeling)
  • Extern gehost (1 handeling)

Flash-banner met hardcoded URL

[wp-bannerize group=”skyscraper” limit=”1″ random=”1″]

Bestandsformaat

  • .SWF

Afmetingen

  • 728×90 (leaderboard)
  • 234×60 (half-banner)
  • 160×200 (skyscraper)
  • 120×600 (roll-up)

Benodigdheden adverteerder

  • De banner in juiste bestandstype (.swf) in het juiste formaat (728×90, 234×60, 160×200, 120×600)

Implementatie WP-bannerize

  • Lokaal gehost met hardcoded URL (1 handeling)
  • Extern gehost met hardcoded URL (1 handeling)

Flashbanner met één of meer clickTags

[wp-bannerize group=”skyscraper-clicktag” limit=”1″ random=”1″]

Bestandsformaat

  • .SWF

Afmetingen

  • 728×90 (leaderboard)
  • 234×60 (half-banner)
  • 160×200 (skyscraper)
  • 120×600 (roll-up)

Benodigdheden adverteerder

  • De banner in juiste bestandstype (.swf) in het juiste formaat (728×90, 234×60, 160×200, 120×600) óf het adres van de banner in juiste bestandstype (.swf) in het juiste formaat (728×90, 234×60, 160×200, 120×600)
  • Internet adres waar de banner heen moet linken (http://www.website.com)
  • Wijze waarop de clickTag moet worden geïmplementeerd (“http://www.website.com/banner.swf?clickTag=”http://www.otherwebsite.com”). Het is namelijk ook mogelijk dat de adverteerder ook extern de clicks wil meten door twee clicktags toe te voegen ( (“http://www.website.com/banner.swf?clickTag1=”http://www.website-counter.com?clickTag2=”http://www.otherwebsite.com”)

Implementatie WP-bannerize

  • Lokaal gehost (1e handeling)
  • Lokaal gehost (2e handeling)
  • Lokaal gehost (3e handeling)
  • Extern gehost (1 handeling)

Free HTML banner (voor alle overige mogelijkheden)

Als de bovenstaande bannermogelijkheden niet voldoen aan de eisen van de adverteerder, kan er ook middels vrije HTML banners worden weergegeven. Voordeel is dat vrijwel elk type banner kan worden geplaatst, nadeel is dat er wel de nodige kennis nodig is om dit werkend te krijgen. Daarbij is het bij free HTML niet mogelijk om bij te houden hoe vaak iets geklikt is. Hiervoor moet er óf gebruik gemaakt worden van een extern systeem. Het aantal views is wel gewoon zichtbaar.

Een ander voordeel is dat vrijwel alles te plaatsen is middels Free HTML. Het voorbeeld hieronder is de embed code van een YouTube video dat als free HTML in WP Bannerize is geplaatst. Deze is bijvoorbeeld ook als gesponsorde content bij een WordPress post te plaatsen. Het weergeven van een banner bij een artikel kan met de volgende shortcode: [wp-bannerize group="free-html" limit="1" random="1"]
In de shortcode de naam van de group die hij moet tonen (heb ik free-html genoemd). Waar hij per keer maar één banner moet tonen (limit=1) en als er meerdere in de group zitten, hij deze random moet tonen (random=1).

[wp-bannerize group=”free-html” limit=”1″ random=”1″]