Interview door Wij Noord-Holland

Voor een regionale website is memento geselecteerd als ondernemer van de dag. Het interview met Marc, één van de eigenaars, wordt later dit jaar gepubliceerd, maar is nu al te lezen op onze website.

Update: Het interview is inmiddels gepubliceerd.

Wie ben ik:

Marc de Geus
Mede-oprichter en creative director bij memento in Amsterdam

Leeftijd

33

Opgegroeid in

Geboren in Heemstede, maar via ’t Gooi door studie en vrienden al snel in Amsterdam terechtgekomen.

Het meeste geleerd op

Op een computer verbonden aan het internet.
Natuurlijk heeft mijn opleiding begin 2000 aan de HKU (Hogeschool voor de Kunsten) bijgedragen aan mijn kennis. Echter, niets evolueert zo snel als het internet. Gelukkig kon ik na mijn studie direct aan de slag bij een internet-bureau. Als ik er een jaar tussenuit was geweest had ik al moeten beginnen met een achterstand.

Hiervoor gewerkt bij

Bij verschillende internet-bureaus in de regio Amsterdam als interaction-designer en art-director.

Belangrijkste inspiratiebron

Het internet. Je kan het zo snel niet verzinnen of het is al online uitgeprobeerd en gedeeld met anderen.

Bedrijfsnaam

Memento

Sinds

2005

Product/diensten

Ontwerpen en bouwen van (veelal WordPress) websites
Zoekmachine optimalisatie
Logo en huisstijl ontwerpen

Personeel (aantal)

2 eigenaars.

Waarom bent u met het bedrijf gestart?

Memento is ontstaan door het samenvoegen van twee éénmanszaken.

Vóór de oprichting van memento was ik voor techniek altijd afhankelijk van derden. Het was niet altijd mogelijk zélf een programmeur of partij aan te dragen, waardoor er veel tijd en energie verloren ging in het afstemmen tussen creatie en techniek. In die tijd (de bekende internet-bubbel) hield iedereen zich bezig met de bouw van websites, hetgeen niet altijd even goed was voor de technische kwaliteit van de website.

Mijn collega ervaarde soortgelijke problemen; Aangeleverde website ontwerpen voldeden niet aan de randvoorwaarden of waren (destijds) technisch onhaalbaar. Hierdoor moesten ontwerpen óf terug naar de schetstafel of moesten er concessies worden gedaan in de kwaliteit van oplevering. Hierdoor werden projecten vaak nodeloos vertraagd of was het eindresultaat van mindere kwaliteit dan de klant van te voren voor ogen had.

Door het samenbrengen van onze specialismen zijn wij in staat het volledige traject van ontwerp tot realisatie volledig in eigen hand te houden. Het resultaat zijn goed ontworpen websites die naadloos functioneren op basis van hedendaagse technieken.

Hoe komt u aan uw klanten?

In de beginjaren van memento zijn wij samenwerkingen aangegaan met verschillende reclame bureaus in de regio. Hierdoor konden we ons volledig richten op het ontwerpen en bouwen van websites.
Onze ervaring is dat het verloop van medewerkers binnen reclame bureaus behoorlijk vlot is.
Het komt regelmatig voor dat bijvoorbeeld een vertrekkende projectmanager ons introduceert bij zijn of haar nieuwe baas. Wat dat betreft hadden wij destijds als starters een luxe positie.

De laatste jaren worden wij door mond-tot-mond reclame steeds vaker direct benaderd door opdrachtgevers. Wij geloven in langdurige samenwerkingen met onze opdrachtgevers en dit vertaalt zich naar tevreden klanten die ons graag introduceren binnen hun eigen netwerk.

Neemt niet weg dat ook wij merken dat niet alle offertes vanzelfsprekend omgezet worden naar opdrachten. Wat dat betreft kijken opdrachtgevers steeds kritischer naar offertes en wordt er steeds vaker een pitch uitgeschreven, veelal om prijstechnische redenen.

Hoe belangrijk zijn zoekmachines tegenwoordig?

Er zijn onderzoeken geweest waaruit is gebleken dat bijna 50% van het internetverkeer op websites afkomstig is van zoekmachines. Dit is ook niet zo vreemd; Vrijwel elke browser toont een zoekmachine als startscherm en het internet wordt met name gebruikt om informatie te zoeken over een specifiek onderwerp.

Was het 10 jaar geleden belangrijk om een website te hebben, tegenwoordig is het belangrijk om een website te hebben die wordt gevonden. Vandaar dat we ook regelmatig worden benaderd om bestaande website te toetsen op zoekmachinevriendelijkheid om vervolgens eventueel gevonden problemen direct te verhelpen.

Doet u ook programmeren of enkel de opmaak van websites etc.?

Ondanks dat er verschillende software pakketten bestaan waar grafisch vormgevers websites mee kunnen ‘bouwen’, ontkom je er als ontwerper niet aan om technische kennis te hebben over wat wel en niet mogelijk is. Om mij als website ontwerper te onderscheiden van de ‘rest’ ben ik me meer en meer gaan verdiepen in techniek, waardoor ik mij naast ontwerper ook frontend-developer mag noemen. Officieel is dat scripting en geen programmeren. Dus nee; Programmeren doe ik niet dat laat ik over aan mijn collega.

Wat is uw laatste grote investering geweest?

Eens in de twee tot drie jaar investeren we weer in nieuwe Apple hardware. Niet alleen omdat het fijn is om op snelle machines te werken, maar omdat we uiteraard ook houden van mooi ontworpen ‘technische hoogstandjes’ en laat Apple daar nu heel erg goed in zijn. Aan deze hoogstandjes hangen helaas ook hoge prijzen.

Wat is uw laatste grote succes geweest?

De laatste tijd zien we een trend dat websites die ‘aanslaan’ veelal zijn ontstaan door samenwerkingen met verschillende partijen met elk hun eigen expertise. Recent hebben we een prachtige website opgeleverd voor Bureau Zuidema, waar er een dreamteam is samengesteld om het project succesvol op te leveren. Binnen het team was memento verantwoordelijk voor techniek.

En tegenvaller?

Begin oktober zijn wij helaas gedwongen een gerechtelijke procedure te starten tegen één van onze opdrachtgevers. De desbetreffende persoon gaf niet meer thuis na de oplevering van een door ons gebouwd boekingsplatform. De reden is een meningsverschil tussen de beide ‘eigenaars’ van het intellectueel eigendom van het gebouwde platform, waar wij de dupe van dreigen te worden.

Hoe kijkt u tegen de toekomst aan?

De ontwikkeling van het internet (en alles daar omheen) gaat in een razend tempo.
Was je 10 jaar geleden blij als je website er goed uitzag in Netscape en Internet Explorer (op een veel te klein beeldscherm). Tegenwoordig wordt er van een website verwacht dat deze toegankelijk is voor smartphone, tablet of phablet. Een populaire manier hiervoor is door websites responsive te ontwerpen; De website past zich aan aan het formaat van het scherm waarin hij bekeken wordt.
Dit soort ontwikkelingen ontstaan uit zichzelf en het is elke keer voor ons weer een uitdaging deze technieken ons eigen te maken. Wat dat betreft verbazen wij ons ook regelmatig van wat er tegenwoordig mogelijk is. Ondanks dat wij onze kennis regelmatig ‘onderhouden’ door het bezoeken van vakinhoudelijke websites, gebeurt het nog wel eens dat we voorbeelden van websites doorgestuurd krijgen van klanten waarvan wij niet wisten dat het technische mogelijk was.

Een spannende ontwikkeling is in ieder geval dat je, om internet te kunnen gebruiken, niet meer achter een computer hoeft te zitten. Wat dat betreft is het internet steeds meer onderdeel aan het worden van ons dagelijkse leven.

 

View Marc De Geus's profile on LinkedIn

 

2 Responses to “Interview door Wij Noord-Holland”

LEAVE A REPLY

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *



+ een = 2