Voordelen van Mailchimp

MailChimp is een online dienst die zich volledig richt op het opmaken en versturen van nieuwsbrieven voor haar gebruikers. Mailchimp is permanent bezig met het perfectioneren van de techniek waarmee de nieuwsbrieven verstuurd worden. Gezien de strengere eisen die worden gesteld aan de (technische) kwaliteit van nieuwsbrieven, wetswijzigingen door overheden en instanties alsook de software updates van e-mail programma’s is het van belang constant het nieuwsbrief-systeem up-to-date te houden.  Door dit constante onderhoud en door actief te testen is Mailchimp een uitstekende dienst om maximaal rendement te hebben op verstuurde nieuwsbrieven.

Enkele voordelen van gebruik van Mailchimp

Gemakkelijk in en uitschrijven door gebruikers

Het in- en uitschrijven op een nieuwsbrief is volledig geautomatiseerd. Mensen kunnen zich inschrijven op de nieuwsbrief via het formulier op de website. Standaard wordt er bij het versturen van een nieuwsbrief een opt-out link getoond. Deze uitschrijflink verwijst de abonnee naar een apart gedeelte van de website waar hij kan aangeven dat hij de nieuwsbrieven niet langer wil ontvangen. Zodra de abonnee dit heeft bevestigd ontvang hij een bevestigings e-mail en wordt hij uit de database verwijderd. Dit geschiedt zonder tussenkomst van de verstuurder van de nieuwsbrief.

Volledige integratie met de WordPress website

Niet alleen kunnen gebruikers zich gemakkelijk in- en uitschrijven via de website, ook kan de nieuwsbrief na het publiceren automatisch worden gepubliceerd op de website. Dit doel is tweeledig; enerzijds kunnen de mensen die de nieuwsbrief wel hebben ontvangen, maar slecht kunnen lezen (door niet inladen van afbeeldingen, etc…) deze via een link in de nieuwsbrief via hun browser bekijken. Anderzijds kunnen mensen die zich niet hebben ingeschreven op de nieuwsbrief inzage hebben in (eerder) verstuurde nieuwsbrieven. Daarbij is het slim om regelmatig de website te voorzien van nieuwe content (tekst) tbv. de vindbaarheid van zoekmachines.

Importeren van bestaande e-mail adressen

Om het voor nieuwe gebruikers van Mailchimp zo gemakkelijk mogelijk te maken om gebruik te maken van hun diensten, zijn er vele import mogelijkheden om de adressenlijsten over te zetten naar Mailchimp. Dmv .het uploaden van Excel of CSV bestanden kunnen duizenden e-mail adressen gemakkelijk worden overgezet naar het nieuwe systeem.

Automatisch publiceren op Twitter of Facebook

Via het beheerpanel van Mailchimp kun je direct de verstuurde nieuwsbrief delen op sociale kanalen als Twitter en Facebook. Door het invullen van de credentials (login gegevens) van bijvoorbeeld Twitter kun je met een druk op de knop de nieuwsbrief delen met je volgers. Hierdoor hoef je niet meer gebruik te maken van aparte software om posts op Twitter te plaatsen.

Foute e-mail adressen direct verwijderen

Er kunnen tal van redenen zijn waarom een e-mail adres niet meer werkt. Zo kunnen mensen overgestapt zijn van Hotmail naar Gmail, of zijn mensen veranderd van baan waardoor het desbetreffende e-mail adres niet meer actief is. Mailchimp detecteert zgn. bounces. Bounces zijn foutmeldingen die direct teruggestuurd worden naar het e-mail adres waarvandaan de nieuwsbrief verstuurd is. Mailchimp filtert deze foutmeldingen en zal bij de melding van een ‘niet bestaande e-mail adres’ automatisch het desbetreffende e-mail adres verwijderen. Hierdoor houd je het adressenbestand schoon en heb je accurate informatie over het aantal mensen die zijn ingeschreven op je nieuwsbrief.

Uitgebreide inzage in statistieken

Het succes van een e-mail campagne hangt af van de uiteindelijke hoeveelheid ontvangers die de nieuwsbrief lezen, klikken op een link vanuit de nieuwsbrief en uiteindelijk een reserveringen maken, een product kopen of contact opnemen voor een gesprek. Dit soort gedetailleerde informatie is vandaag de dag uitstekend te verifiëren door de koppeling van Mailchimp met Google Analytics. Zo houdt Mailchimp bij door hoeveel ontvangers de nieuwsbrief is geopend, welke gebruikers zijn doorgeklikt op welke link vanuit de nieuwsbrief. Door Google Analytics ook te gebruiken als meet instrument op de website kun je vervolgens direct zien wat de bezoekers die de website bezoeken vanuit de nieuwsbrief hebben gedaan na het openen van de website.

Het splitten van nieuwsbrieven (A/B)

Ondanks dat Mailchimp er voor zorgt dat de verstuurde nieuwsbrief technisch voldoet aan alle eisen, is het succes van de mailing uiteraard ook nog afhankelijk van externe factoren. Zo is het moment van vesturen van de nieuwsbrief van invloed (op maandagochtend zou hij kunnen verdwijnen in een volle inbox). Maar ook is de beschrijving van het onderwerp van de nieuwsbrief van invloed of de ontvanger de e-mail direct wil inzien. Zo zal een onderwerp “Alleen vandaag 25% korting” de ontvanger eerdere triggeren dan “Nieuwsbrief Januari”. Om de verschillende factoren zo effectief mogelijk te kunnen testen, is er de mogelijkheid om een campagne op te splitten in twee stukken. 50% Van de ontvangers krijgt de ene variant van de nieuwsbrief, 50% de andere variant. Aan de resultaten van beide nieuwsbrieven (die door Mailchimp met elkaar worden vergeleken), kun je de daaropvolgende campagne optimaliseren.

Hoeveelheid uitschrijvingen en bounces overzichtelijk weergegeven

Naast de reguliere statistieken is het uiteraard belangrijk om op de hoogte te blijven van het aantal uitschrijvingen per verstuurde nieuwsbrief, alsook het aantal bounces. Mailchimp toont overzichten per verstuurde campagne hoeveel mensen zich hebben uitgeschreven van de nieuwsbrief. Dit soort informatie is cruciaal als het gaat om het bepalen van het aantal te versturen nieuwsbrieven of de hoeveelheid en type informatie dat wordt gepubliceerd in de nieuwsbrieven.

Uitgebreid export functionalitieiten

Na verloop van tijd ontstaat er een belangrijke database met daarin de e-mail adressen van alle abonnees. Deze lijst met ontvangers is uiteraard van grote waarde voor de verstuurder. Uiteraard zijn er verschillende mogelijkheden om een eigen back-up te maken dmv. het exporteren van de database naar Excel of CSV.

Keuze voor eigen ontwerp of bestaand ontwerp voor de nieuwsbrief

Binnen Mailchimp zijn er zeer veel mogelijkheden om invloed uit te oefenen op hoe je nieuwsbrief er uit komt te zien. Zo kun je standaard kiezen uit tientallen templates waarbij je per template zelf de kleuren, logo’s en lettertypes kunt aanpassen.
Naast allerlei bestaande templates kun je ook zelf een eigen ontwerp maken van je nieuwsbrief, waarbij het uiteraard wel van belang is dat je de technische randvoorwaarden in de gaten houdt. Om te testen of je zélf ontworpen nieuwsbrief goed functioneert, kun je gebruik maken van inbox inpector van Mailchimp. Mailchimp kan je nieuwsbrief testen in meer dan 30 verschillende e-mail programma’s, zodat je uitgebreid je nieuwsbrief kan testen voordat je hem verstuurd naar je abonnees.

Nieuwsbrieven zijn gemakkelijk te versturen en te vullen

Het versturen van nieuwsbrieven via Mailchimp is zeer gemakkelijk. Via een afgeschermde lokatie bij Mailchimp kun je middels een tekst editor gemakkelijk tekst invoeren voor de nieuwsbrief. Bij het vullen van de nieuwsbrief kun je gebruik maken van functionaliteiten die je ook terugziet in bijvoorbeeld Microsoft Word (bold, underline, tables, etc…). De vormgeving van de nieuwsbrief zelf wordt door Mailchimp geregeld. Hierdoor hoef je je geen zorgen te maken dat de nieuwsbrief ‘kapot’ gaat of er vreemd uitziet bij je ontvangers. Sowieso kun je de nieuwsbrief eerst naar jezelf toesturen om te controleren of de opmaak van de nieuwsbrief in orde is.

Eerder verstuurde nieuwsbrieven zijn gemakkelijk te hergebruiken

Bij het versturen van nieuwsbrieven is het van belang om enige vorm van uniformiteit door te voeren in de wijze waarop je de nieuwsbrieven opbouwt. Zo is het aan te raden om een korte introductie tekst te hanteren bij elke nieuwsbrief. Hierin geef je een korte opsomming van zaken die zijn uitgelicht in de nieuwsbrief, zodat de ontvanger direct kan scannen of de verstuurde nieuwsbrief relevant is voor hem of haar. Daarom wordt er de mogelijkheid geboden om eerder verstuurde nieuwsbrieven te dupliceren en te gebruiken als basis voor de nieuwe nieuwsbrief.

De hierboven beschreven functionaliteiten zijn slechts een deel van het totale systeem. Zo zijn er zeer veel mogelijkheden om de e-mail campagnes in te zien via een apart iPhone applicatie, kun je kortingsacties verwerken in je e-mail campagnes, zijn er verschillende subgroepen aan te maken binnen je ontvangers en zijn er zelfs mogelijkheden om nieuwsberichten die je publiceert op je website direct ook te versturen als nieuwsbrief naar je abonnees.

Neem contact met ons op om de verschillende mogelijkheden van Mailchimp te bespreken.

8 Responses to “Voordelen van Mailchimp”

  1. Memento

    Dat is zeker mogelijk. Rechts bij LISTS kun je klikken een pijltje en daarmee naar settings gaan. Daar kun je o.a. de naam van je lijst aanpassen!

    Beantwoorden
  2. VDS

    Ik krijg bij een geimporteerde lijst de melding dat de nieuwsbrief niet kan verstuurd worden, aangezien de lijst adressen bevat die niet via Mailchimp geregistreerd zijn (adressen die dus niet via Mailchimp ingeschreven zijn op de nieuwsbrief). moet ik nu al mijn klanten zich opnieuw laten inschrijven of kan dit eenvoudiger? Het komt namelijk een beetje onprofessioneel over om de klanten nogmaals te vragen zich in te schrijven (vind ik dan)

    Beantwoorden
  3. Magenta Memento

    @VDS  Het klopt dat als je lijst van ontvangers omvangrijk is Mailchimp het tijdelijk onmogelijk maakt om een campaing te versturen, totdat deze handmatig is gecontroleerd. Na akkoord zou het niet uit moeten maken hoe je aan hun e-mail adressen bent gekomen (zie ook: https://www.campaignmonitor.com/anti-spam/).

    Beantwoorden
  4. Happydienke

    Als je mensen opnieuw importeert, maar de persoon heeft zich eerder uitgeschreven voor de nieuwsbrief. Komt deze persoon dan weer in de lijst te staan?

    Beantwoorden

LEAVE A REPLY

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *



vijf − = 0