Gevolgen cookiewetgeving voor websites

Vandaag is de nieuwe cookie-wetgeving van kracht voor websites dit vanuit Nederland worden gebouwd en onderhouden. Wat zijn nu precies de gevolgen voor ons of voor onze klanten/websites?

Het grote probleem zit hem in de formulering van de cookie-wet. De wet schrijft per 5 Juni 2012 voor dat cookies alleen zijn toegestaan als deze in dienst staan van de gebruiker. Heeft de opgeslagen cookie alleen nut voor de beheerder van de website, dan moet de bezoeker van de website hier toestemming voor geven.

Dus als u een webwinkel heeft en u slaat cookies op bij bezoekers om bij te houden welke producten hij of zij plaatst in zijn ‘winkelmandje’ dan is dat toegestaan. Ondanks dat er technische alternatieven zijn voor het gebruik van cookies om dit te onthouden, staat deze functie in dienst van de gebruiker en is deze dus toegestaan.
Als u bijhoudt welke producten de bezoeker heeft bekeken in uw webshop en u gaat specifiek reclame (bijvoorbeeld banners) tonen aan de bezoeker op basis van zijn eerdere bezoeken, dan moet u daar nu expliciet toestemming voor vragen.

Het probleem van deze formulering zit hem in de vrijelijke interpretatie wanneer iets is in dienst is van de gebruiker. Kijk naar bijvoorbeeld Google Analytics. Wanneer een website gebruik maakt van Google Analytics, dan wordt er een cookie geplaatst om het gedrag van deze bezoeker te monitoren en te herkennen zodra deze de website opnieuw bezoekt. De bezoeker heeft ogenschauwelijk in eerste instantie geen voordeel bij het opslaan/monitoren van zijn of haar zoekgedrag. De website beheerder des te meer; Hoe is de conversie van mijn website en kan ik deze optimaliseren, Wat zijn de exit-pages van mijn website en hoe kan ik verbeteren, etc… Echter, Google Analytics is ook uitermate praktisch om je website te optimaliseren in dienst van de bezoeker. Denk aan het bijhouden (en corrigeren) van 404-pagina’s (pagina niet gevonden) of het inzien van het aantal mobiele bezoekers (loont het om een mobiele website te laten ontwikkelen), etc….
Voor beide gevallen valt iets te zeggen, echter is op basis van de huidige wetgeving het toch verplicht om de bezoeker te informeren over het gebruik van Google Analytics.

Dat dit vervelende gevolgen heeft voor webshop-eigenaars is duidelijk. En als je het vergelijkt met de echte wereld, ontstaat er een vreemde situatie. De onderstaande reactie kwamen wij online tegen en illustreert de online discussie;

Als ik het vergelijk met de echte wereld is het zo dat de winkeleigenaar in een dichtgetimmerd hok zit en niet kan zien hoeveel klanten er in zijn winkel zijn. Ook niet wat ze bekijken en of er ergens paden zijn die geblokkeerd zijn door een stapel pallets. Bonuskaarten (zoals bij veel pompen en supermarkten) zijn uit den boze en beveiligingscamera’s ook. Het enige wat hij kan zien is wat hij aan het einde van de dag verkocht heeft. Tenzij hij aan elke gebruiker toestemming vraagt of hij mag zien hoe ze door de winkel lopen…

Moet ik nu wel of geen melding geven over het gebruik van cookies op mijn website? De OPTA heeft aangegeven er op toe te zien dat de wetgeving wordt nageleefd. Zeker (grote, populaire) websites/-shops die een voorbeeldfunctie hebben voor het naleven van de wetgeving zullen hierop worden gecontroleerd.

De vraag is nu hoe Google inhoudelijk zal reageren (danwel in tekst of techniek) op deze nieuwe wetgeving. Uiteindelijk kan het ook zo zijn dat Google geen reactie geeft; Bij het aangaan van de overeenkomst voor Google Analytics moet de eindgebruiker (website beheerder) akkoord gaan met het feit dat Google de opgeslagen data (statistieken) niet mag inzien of gebruiken zonder toestemming van de eindgebruiker. Het is uiteindelijk aan de beheerder om te bepalen met welk doel hij Google Analytics heeft geïmplementeerd. Google is in feite niet meer dan een leverancier.

Het laatste woord is er in ieder geval nog niet over geschreven of gesproken.

Moet uw website worden aangepast? Neem contact met ons op.

Update

Voor Google Analytics is er een oplossing om de Google Analytics cookie toch te plaatsen zonder toestemming te vragen (met dank aan Joost de Valk voor de tip). Google heeft sinds een jaar de anonymize-functie toegevoegd. Als een webmaster deze code toevoegt aan zijn Analytics-configuratie, worden geen IP-adressen meer naar Google gestuurd. Het laatste octet van het IP-adres (de 55 in 192.168.1.55) wordt verwijderd, zodat tracking op individueel niveau technisch onmogelijk wordt.


var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push (['_setAccount', 'UA-XXXXXXX-YY']);
_gaq.push (['_gat._anonymizeIp']);
_gaq.push (['_trackPageview']);

Wie zich aan de cookiewet wil houden, kan deze code nu alvast toevoegen. Vergeet ook niet om in uw privacyverklaring te melden dat u Google Analytics gebruikt.